
12 okt Meer rendement uit E-commerce in retail?
Welk bedrijf zoekt niet naar meer rendement uit hun E-commerce- retail activiteiten?
Retail staat enorm onder druk. Afnemende bezoeken van consumenten in de fysieke winkels, een dalende gemiddelde besteding, matig consumentenvertrouwen. Een beeld dat iedereen herkent en waar niet zomaar een verandering in zal komen. Bedrijven zoeken haastig naar oplossingen om meer klanten te trekken, te verbinden en te laten kopen. Vaak wordt gezocht naar nieuwe oplossingen, gedreven door een soort E-commerce stress die is ontstaan. Die E-commerce stress komt voort uit de enorme aandacht die wordt besteed aan het veranderende oriëntatie- en koopproces van de consument. Mobiele oplossingen, loyaliteit apps, social media, alles wordt uit de kast getrokken om oplossingen te creëren om meer omzet en rendement te behalen. Maar door alle E-commerce stress lijkt het wel dat bedrijven de hedendaagse business uit het oog verliezen, met alle risico’s van dien. Het inzetten van nieuwe oplossingen om klanten te verbinden is een logische stap wanneer de basis van de E-commerce strategie is gevormd. Met deze basis bedoelen we eigenlijk dat het bedrijf de huidige E-commerce omgeving geoptimaliseerd heeft en klaar is voor een volgende stap. Toch zien we dat bij veel bedrijven nog heel veel kansen liggen in het optimaliseren van hun huidige E-commerce omgeving. Veelal is er meer winst te bereiken met het optimaliseren van de huidige omgeving, ten opzichte van het lanceren van nieuwe innovatieve oplossingen. Het is voor bedrijven dan ook raadzaam om hun huidige E-commerce omgeving en strategie eerst te analyseren, alvorens te beslissen om nieuwe oplossingen te lanceren.