E-converse | Category Management Deel 1: Opzetten in een Retail Organisatie
Welke stappen moeten er gezet worden in een commerciële organisatie om over te stappen op een Category Management structuur?
Ecommerce, Buying,category management, retail,etail,omnichannel
15979
post-template-default,single,single-post,postid-15979,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Category Management Deel 1: Opzetten in een Retail Organisatie

Category Management Deel 1: Opzetten in een Retail Organisatie

Volgens Nielsen is de definitie voor category Management als volgt:

Category management is a process that involves managing product categories as business units and customizing them to satisfy customer needs.

Category Management is het strategisch beheren van productcategorieën als Business Units om aan de behoeften van de consument te voldoen. Het doel van category management is om de omzet en winstgevendheid te verhogen, terwijl tegelijkertijd de klanttevredenheid verbetert. Met andere woorden, het doel is om uit te vinden wat de klant wil en daarop in te spelen.

De komst van category management in de jaren 80 betekende een revolutie in de detailhandel door het veranderen van de focus op de consument. Door de komst van klantenkaarten en Big Data kunnen retailers tegenwoordig ook beter individueel koopgedrag van hun klanten te bestuderen

Wat moet er gebeuren om Category Management op te zetten?

Definieer categorieën en bouw een categorie hiërarchie

Zorg voor Reporting tools

– Doe marktonderzoek en heb oog voor markttrends

– Bepaal marketing doelen

– Stel categorieplannen op

– Wijs schapruimte toe aan de verschillende categorieën

– Pas je organisatie aan op de category management structuur

– Informeer je leveranciers over de Categorieplannen

In komende blogposts zal ik dieper ingaan op de verschillende stappen.

Share


Share