21 mei Category Management deel 5 : Marketing van Categorieën
In deel 4 ben ik ingegaan op het belang van Marktonderzoek en het volgen van markttrends. Deze keer zoom ik in op het bepalen van marketingthema’s.
Je kunt verschillende doelstellingen bereiken met marketing. Wil je jouw formule in de markt zetten als prijsleider? Communiceer je om de kwaliteit van het assortiment te benadrukken? Adverteer je om het breedste en beste assortiment onder de aandacht brengen? Etc.etc. Voor de meeste retailers zijn er verschillende van deze doelstellingen van toepassing. Een ding is zeker, ongeacht de algemene strategie voor marketing, moet een retailer de relevantie van zijn assortiment duidelijk maken aan de markt. Als je een totaalaanbieder in food bent heeft het weinig zin alleen maar de vers categorie te adverteren deze week. De aandacht dient gevestigd te worden op alle categorieën in je aanbod.
Door slim in te spelen op het gebruiksmoment kun je thematisch meerdere categorieën onder de aandacht brengen. Zo zou Blokker bijvoorbeeld binnen hun categorie koken en tafelen een eetmoment als thema kunnen pakken. Neem ontbijt. Wanneer een consument gaat ontbijten worden er vele producten uit verschillende categorieën gebruikt; Bestek, serviesgoed, opbergbakjes, koffie/theekan, Broodrooster en ga zo maar door. Door dit thema in diverse stijlen te brengen biedt je de klant ideeën aan die meteen omgezet kunnen worden in conversie. in de winkel dienen deze thema’s bij elkaar gepresenteerd te worden en online kan er een aparte themapagina van gemaakt worden zodat de consument in zo min mogelijk kliks de geadviseerde artikelen kan bestellen.
Contentmarketing
Contentmarketing is “hot” tegenwoordig en wordt gebruikt om onderscheidend en relevant te zijn voor je doelgroep.
Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action.
Om categorieën onder de aandacht te brengen is het heel zinvol om aan bezoekers waardevolle informatie te geven waarmee men meer uit het product kan halen. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de recepten van AH. Er wordt advies gegeven over mogelijke recepten op verschillende eetmomenten. Alle informatie over de ingrediënten en de bereidingswijze worden helder gepresenteerd. De conversie wordt eenvoudig mogelijk gemaakt door in 1 klik de benodigde boodschappen te bestellen.
Bedenk dat consumenten producten kopen als oplossing voor hun behoefte. Zoek dus naar gebruiksmomenten van de categorieën en biedt oplossingen, tips en tricks aan voor je doelgroep. Dit creëert engagement én conversie. Veel van de gebruiksmomenten zijn seizoensgebonden, stel dus een jaarplanning op voor de gekozen thema’s zodat hierop tijdig kan worden begonnen met de opbouw en communicatie van het desbetreffende thema.